Spænd kloge-hatten, sæt sædet i en
oprejst position og vend venligst blikket mod læreren. Gør jer klar til et væld
af livsformende information, nedskrivning af livsnødvendige noter, for det er
nu at jeres fremtid skal defineres.
”Hvordan er det egentlig at gå i skole?” spørger mange af mine
bedsteforældre. Har de glemt, hvordan det var? Det er nok grundet alderen, du
ved, demensagtige symptomer. Eller også er det fordi, de ikke længere kan
forstå, hvad der er op og ned i skole- og uddannelsessystemet – og med god
grund, hvis du spørger mig.
Gymnasiereformen
fra 2005 har især haft en abnorm betydning på forvirringsaspektet omkring
gymnasieuddannelserne, idet den i bund og grund vendte op og ned på, hvad gymnasieuddannelsen
tidligere bestod af. Man gik fra 2 grundlinjer: Den naturvidenskabelige og den
sproglige. Dette blev efter reformen til 4, der endvidere hver i sær også delte
sig ud i flere grene. Med det formål, at man tidligt kunne studierette sit uddannelsesforløb.
Forberede sig specifikt på den efterfølgende uddannelse. Uden at spilde tiden
med ikke relevante fag. Effektivt. Resultatorienteret. Godt for
samfundsøkonomien. Dette har så både efterladt dele af den ældre befolkning i
forvirring omkring, hvad gymnasiet går ud på, og så vidt jeg kan fortolke det
hele, så har det også efterladt store dele af de studerende i vildfarenhed – de
ved ikke, hvad de skal lave, hvorfor de er, hvor de er, og om det, de laver, giver
mening! Gir det mening? For mig? Hvorfor går jeg i gymnasiet? Hvorfor sidder
jeg og skriver dette blogindlæg? Er det et blogindlæg? Hvad er et blogindlæg? I
sit væsen er en blog (eller weblog), i følge wikipedia, en hjemmeside,
som opdateres jævnligt med korte tekster (indlæg eller poster) med den nyeste
øverst. Der er ofte mulighed for, at læserne kan kommentere de enkelte indlæg.
Indholdet kan variere fra det personligt dagbogsagtige til det politisk
debatterende eller tematiske. Men her skal jeg skrive et
blogindlæg, der opfylder en laaaang række på forhånd definerede kriterier og
indholdsaspekter: Jeg skal være sproglig bevidst, formidle formelle- og
uformelle koder, være afsenderfokuseret og ikke mindst skal min ”blog” (hæhæ)
være færdigkomponeret. – Og hvor er det lige, at jeg egentlig skal få presset
et citat fra Tunø, hvor jeg beskriver hvordan ”jeg føler mig isoleret, som
blommen i et æg, selvom blæsten gennemsiver træernes bløde blade.” ind?
Arne Johan Vetlesen, professor i filosofi ved Oslo
Universitet, er citeret i Politikken (2/11 2014) for at sige: ”Præstations- og
perfektionspresset, som de unge udsættes for i dag, tolker jeg som en ekstrem
lydighedskultur, fordi de unge internaliserer kravene om omstillingsparathed og
tilgængelighed som egne forventninger. De driver rovdrift på sig selv for at
lykkes i konkurrencen.” Skal jeg derfor leve op til de krav, der er lagt til
dette blogindlæg – være lydig – for at lykkes. Ellers skal jeg skide på dem og
skrive, hvad jeg tænker, mener, føler? For at blive klogere på mig selv. Og
tage ansvar for min egen dannelse og dannelsesproces? Men med risikoen for at
faile i teknisk forstand. I den bedømmelse, som min blog skal stå på mål for? Jeg
ved det ikke. Måske har jeg længe haft svaret. Jeg har bare glemt det: Per
Slyngborg, der var forstander på den efterskole, hvor jeg gik – og som er mit,
måske nok og til alle tider største ideal, min Gud – havde tradition for at
holde lange taler. Når nye elever kom, og når de rejste igen. I den
velkomsttale, han holdt, da jeg startede på skolen, sagde han blandt andet: ”Politikere
og erhvervsledere skriger efter særegenhed, innovation og kreativitet. Det er
derfor forbløffende, at de alligevel sørger for at fastholde et skolesystem,
der fortsat gør sig mange anstrengelser for at dressere og konformere de nye
generationer fra barnsben af. I stedet bør man gøde, passe og pleje diversitet
og mangfoldighed.”
Dannelsesidealer er en svær ting. Det
er en proces, samtidig med at det er et resultat. Det henviser til det, et
menneske erhverver sig af kulturelt bestemt indhold, viden, holdninger og
færdigheder, og hvordan dannelsen af personligheder kan føres i en bestemt
retning. Dannelsesidealer er i deres natur gode. En forside. Man kan ikke
forestille sig et antidemokratisk dannelsesideal, kan man? Det ligger indbygget
i vores del af verden, at vi dannes til en demokratisk tænkning. Det er godt!
Men medaljens bagside er, at jo flere ord vi sætter på dannelse, desto mere
konform bliver tolkningen af dannelse. Der er en rigtig måde at dannes på. I
skolesystemet og gennem uddannelsesmål og det at skrive et blog indlæg, der
lever op til 17 krav om formalia.
Men jeg mener bestemt, at dannelse
kan ske på mange andre måder – og måske på mere frisættende måder. Per
Slyngborg, min Gud, talte i samme tale om John Lennon, som var lidt af et
uddannelsesudskud, idet at han ikke passede ind i de rammer, der var blevet sat
omkring ham. Han følte sig isoleret, og især rodløs. Det er blevet frygteligt
svært siden Lennon at tage den position. Hele vor kulturs tænkning om
effektivitet, karriere, profit og fornuft gør vores normalbegreb så snævert, at
vi går glip af det geniale og det usædvanlige, som netop Lennon repræsenterer.
Måske er det fordi, at forståelsen
af dannelse, og ikke mindst selve dannelsen, ændrer sig i løbet af tiden. Den
ændrer sig efter hvilken kultur, vi lever i, på tværs af tid, generationer og
geografisk placering. Dialogen hos individer kan være med til at ændre vores
kultur, og til at skabe en forståelse for den. Denne teori, i dansk-faglige
sammenhæng kaldet for ”det komplekse kulturbegreb”, omhandler
ikke noget, som vi mennesker har, men derimod noget, vi alle sammen hele tiden
gør og kommunikerer. – ”Jeg er jo kulturelt sammenbragt, og så er man meget
sammensat”, siger Hassan Preisler, i sin forestilling ”Brun mands byrde”, når
han beskriver sit væsen i en konstant diskussion mellem sine mange
personligheder. Det gør ham til et dynamisk menneske, et senmoderne menneske,
komplekst. Ret sejt at være så mange ting på en gang. Tænk engang, hvis jeg
også kunne være det. Victor, fra Egå Gymnasium, 3.s, et formodentlig venstreorienteret,
delvist sympatisk, venligt, til tider irriterende, måske endda provokerende,
men også omsorgsfuldt, for ikke at nævne fordomsfuldt menneske. Hvad kan han?
Hvad vil han?! Pis. Nu gør jeg det
igen. . . HVAD F@#% GØR JEG? . . . Jeg sidder igen som en eller anden jubelnar og
skriver fine ord om dannelse, om kulturforståelse og sammensatte mennesker –
alt i mens jeg selv er et omvandrende spørgsmålstegn, især hvad der omhandler
min egen fremtid. Måske skal jeg tage det man i gamle dage kaldte en
dannelsesrejse (hvilket i dag er omdøbt til fjumreår!! - Tal lige om kulturel
udvikling der!), for ligesom at møde nye mennesker, mennesker der har været i
gennem hvad jeg går i gennem nu. Som hende fra studievalg, vi havde på besøg i
går sagde, så skal jeg huske, at næsten ingen i min alder har fastlagt sig et
mål for fremtiden eller deres uddannelser – ”Drømme ændrer sig ofte,
efterhånden som man får mere viden og flere erfaringer. Og nogen gange må man
bare erkende, at den første drøm ikke holdt, men at en ny med lidt justeringer
måske kan blive lige så god.”
Så nu må kloge-hatten gerne spændes op, sædet lænes tilbage, og blikke
flakke imod det uendelige, ligesom jeres tanker. Fremtiden er og vil altid være
uforudsigelig, det må man bare acceptere. Jeg er ikke selv kommet dertil endnu,
men jeg tror, at jeg har et godt grundlag for at nå der til – accept, altså. Nu
er det så meningen, at jeg skal slutte med mit navn. Skal jeg gøre det? Eller
skal jeg fastholde min pointe omkring, hvad et blogindlæg egentlig er?
Viggo Leversen
Viggo Leversen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar