Jeg har den. Jeg har fanget den nu.
Jeg er rimelig stolt, hvis jeg skal sige det ydmygt. Jeg har lyst til at skrive
det med en stor fed sprittusch på alle gymnasiets vægge, lige oven på Steffen
Brandt og alle de andre med de store ord. For det her er rigtig stort. Altså,
det er ikke den med blogindlægget jeg har fanget, men den med livet. Jeg har
snasket og smasket og gloet – på den
opgavebeskrivelse i mange timer. Og ja, nu har jeg dog også fanget
antallet af krav der stilles(det er knap så flot en præstation, vi har jo
ligesom prøvet det før(det med kravene)), men hvad der er mere flot, er at jeg
efter fire plader ’Quadratisch. Praktisch. Gut’ direkte importeret fra den
dansk/tyske grænse, har fanget meningen med gymnasiet. De dannelsesdefinitioner
ville jeg godt have læst i 1.G. For jeg var den første der skrev i sidste runde
blogindlæg. Skrev om jeg kunne klare gymnasiet? Om jeg var gammel nok? Nu er vi
i 3.G, og lige nu da jeg læste om dannelsesbegrebet, gik det op for mig at det
lige netop var dette svar jeg søgte i 1.G. Hvis jeg dog bare kunne rejse
tilbage og fortælle Xenia på 15 år, 47 kg. og en meget spæd stemme, at meningen
med gymnasiet er at modellere min personlighed og adfærd til at være alment
dannet, og begå mig alene i et stort samfund, samt at det rent faktisk lykkes de
veluddannede og engagede gymnasielærere at få de fleste af de små poder ud med
det rigtige resultat, hvis blot eleverne har en smule velvilje selv. Hvis jeg
havde vidst det, havde jeg nok lænet mig lidt mere tilbage, nydt det, og blot
ladet mig føre med. For det handler i det store hele om at slette ’ud’, og blot
modtage ’dannelse’. Det vidste jeg i bund og grund nok godt, men hver gang har
jeg undrende og irriteret tænkt, hvad Susanne Kofoeds prædiken om Kong Ødipus
har med min udvikling at gøre. Helt ærligt, det er da total ligegyldig info!
Men jeg kan godt se det nu. At alle de små ting hvor en lille Anders Breinholt
popper frem med to skilte foran mine øjne og med en alt for lalleglad og
upassende sang synger ’vigtig viden eller ligegyldig info’, at de tilsammen
danner mig og gør mig til en gyldig statsborger(og minder mig trøstende om at
man kan komme langt i livet, selv ved at fremføre dårlige klip og dele
kaffekrus ud på TV). Nej spøg til side. Pointen er, at der heldigvis heller ikke
kan defineres en fast skabelon for hvordan jeg skal ende ud. Der er nogle
normer der skal følges, men disse kan også strække vidt og bredt, og selvom
mange har prøvet at præcisere og simplificere forståelsen af ordet dannelse, så
er det endnu ikke lykkedes nogle at lave en accepteret definition som man har
holdt ved, medmindre den strækker meget bredt og bestemt ikke spænder os fast
med livrem og seler. For 300 år siden var dannelse fortrolighed med klassisk
kultur og sprog, og senere blev der fokus på den brugbare statsborger der kunne
udføre håndværksfag. I dag har vi lidt af det hele. Individet beslutter selv
hvilken af vejene man finder mest brugbar, og hvis man ikke ved det, kan man få
lidt af det hele, ved at vælge det almene gymnasium, som jeg. Her er der både
Grundtvig, latin og praktisk udførelse.
Ifølge ’Hofstedes pc-pyramide’(fedt
navn, det bliver nørdet det her), kan mennesket snildt anskues som en superavanceret
computer, der som Hassan Preisler ville have sagt det, løbende bliver opdateret
med top-notch ny software. Pc-pyramiden bygger på 3 lag. Det universelle som er
nedarvet, og som man ikke kan ændre. Altså grunden til at jeg ikke kan udtale
bogstaverne k og n efter hinanden, og at jeg aldrig mister lysten til
flødekager. Ligesom min farfar og hans far. Dernæst bygger den på kulturen man
lever i, og til sidst ens særegen personlighed hvor noget er nedarvet og noget
er tillært. Det er ét stort virvar, hvis man skal dele alt ved et menneske op i
disse 3 kategorier, og sige hvor det kommer fra, for det er der vidt
forskellige meninger om, alt efter hvilke psykologiske briller man kigger med.
Hvis man f.eks. skal forklare hvorfor jeg aktivt har valgt at være ikke-ryger,
vil den postmoderne psykologi forklare det med at jeg mener cigaretten vil være
en rekvisit, der vil signalere noget dårligt om mig, mens adfærdspsykologien
vil sige det er en påvirkning fra mine omgivelser, fordi ingen i min familie
eller tætte vennekreds er rygere. Hvis man valgte den sidste, vil det være
menneskene man færdes iblandt, som påvirker en. Hvis det er rigtig mange
mennesker, kan man ligefrem kalde det for kulturen man lever i. Netop det med
kulturen er interessant. Kultur er alt det mennesker skaber og gør i flok, og
kan være utrolig svær at beskrive og sætte sig ind i. Folk agerer efter den
kultur de lever i, og ser ikke noget mærkeligt i det, for det er normen. Man
slapper af i sin kultur. I Danmark har vi en kultur hvor vi knytter en meget
stærk, rar og beroligende følelse til noget meget materielt – nemlig vores
hjem. Vi har brug for ’at komme hjem’, for at koble af. I Tibetansk kultur er
det anderledes. De har ganske vidst også et sted de bor med deres familie og
deres ting, men de kalder det blot et hus i stedet. De har ikke de samme
følelser knyttet til det, fordi deres kultur er at de altid er i og omkring
hjemmet, og derfor ikke mærker følelsen af at være væk, og komme tilbage til de
trygge rammer. Når jeg er på ferie, eller blot har en lang dag i skolen, glæder
jeg mig til at komme hjem, for det er her jeg slapper af. De har det godt med
deres, og vi ligeså med vores. Det er kulturen man lever i, og man har svært
ved at forstå de andre kulturer, og kan måske ligefrem se ned på dem, fordi
man kun er robust dannet til at forstå sin egen kultur. Men hey, nu definerede
jeg før, at man slapper af i sin kultur… Men er det rigtigt? Jeg har ikke selv
prøvet andet, men ifølge Hassan Preisler, er det tydeligvis ikke en selvfølge. Han
er dannet forskellige steder i forskellige kulturer. Han er et sammensat
menneske af Charlottenlund, Bern, Tyskland og nogle vil endda tilføje Pakistan.
Selvom han ligesom dig og mig elsker røde pølser og lyshårede piger, så er han stadig
ikke tilpasset min kultur 100 procent, og jeg KAN ikke forstå ham. Jeg laver en
etnocentrisk beskrivelse af ham i mit hoved, og hvor end meget han selv synes
han er som dig og mig, så kan han ikke blive det i mit hoved, alene måske af
den grund at hans hud er chokoladebrun. Utrolig smuk, men fordi jeg ser ham med
udgangspunkt i mig selv, kan han altså ikke blive ligesom mig. Basta. Men det
er også dannelse. At lære at se og forstå andre kulturer. (Det er godt der er et
halvt gymnasieår endnu(håb forude for at jeg stadig kan nå at føle mig i ét med
Hassan))
Men det kan også være på lavere
niveau, end at skulle identificere sig med Bern og Tyskland på en gang. Vi kære
venner – har alle mærket blot at skulle passe ind i en anden kultur i Danmark
for et par dage. Det er mærkværdigt. Blot fordi der er vand hele vejen omkring
et sted, og det har en mindre overflade, så skal det føles anderledes, og folk
skal opføre sig anderledes. Jeg er klar over at skyer samles over land, og der
derfor vil føles mere åbent på en ø, fordi der er så meget kant der munder ud
til hav, hvor skyerne holder sig fra, men dette kan ikke gøre det alene. Jeg
havde 5 minutters ro på en kirkegård på Tunø, hvor jeg sansede og skrev
således: ”Svend Olesen og Ulla Olesen står der på en gravsten. De har sikkert
boet her på øen som ægtepar i mange år. Jeg fornemmer at kirkegården er fyldt
med øboere, som har lagt sjæl i dette sted og øen, og for hvem det er et
betydningsfuldt sted. De går lidt mere ind i deres sted end andre mennesker,
fordi netop deres sted er så specielt.”. Jeg har virkelig følt atmosfæren, og
det betydningsfulde i stedet – og ikke mindst haft dyb respekt for det. Det er
en af de mange gode oplevelser, der tilsammen har dannet mig gennem disse 3 år.
En af dem jeg vil kalde knap så ligegyldig, selvom den virker harmløs når den
står alene, men sammensat med alle de andre mange opgaver, tanker,
diskussioner, oplevelser og indtryk, er jeg på rette vej til at blive et dannet
menneske der passer ind i den danske kultur og samfund, og kan nu se essensen
med det hele. Jeg slutter snart af, og siger tak for tre forrygende år. De
kostede mig mange kriser, men netop de kriser er gymnasiet vel designet til at
få mig i, så jeg bliver rustet nu, og lærer af dem nu, i stedet for først at
ramme dem om 20 år. Jeg føler mig ikke færdigdannet. Men langt mere dannet end
i 1.G, og klar til at starte på videre uddannelse.
Xenia Kjærsgaard
Ingen kommentarer:
Send en kommentar