søndag den 19. oktober 2014

Uønsket Dansker

Dagen er torsdag (tror jeg nok) og jeg er hjemme i Hesselballe fra en tur til København. Nyhederne kører i baggrunden mens jeg gamer Diablo III på Maccen, men jeg erkender efterfølgende, at jeg måske skulle slukke for den afhængige spilnarkoman og istedet skrue op for den almene dannelseshungrende dansker jeg nu også er. Temaet i indslaget er asylpolitik, som raser efter Regeringen har strammet reglerne. Al hetzen går idag på udlændinge- og integrationsordfører fra Socialdemokraterne, Mette Reissmann der fornyligt har udtalt til avisen,


"Vi skal huske på dem der kommer hertil får asyl. Men vi sender ikke en invitation, og vi ringer ikke for at få dem herop. Flygtninge er uønskede gæster uanset hvordan du vender og drejer det"


Straks tænker nationen pessimist. Nationen tænker nationalist. Nationen tænker faktisk også lidt racist. nationen tænker egentlig også Dansk Folkepartist, men hvad de ihvertfald ikke tænker, er socialist! Men jeg tænker YES! De var der dengang, de er her nu og de kommer stadig. Men hvem er det nu egentlig de er? Jo det er jo dem man ikke må omtale, men dem man taler om. Det er de uønskede gæster. Det er perkerne. Det er egentlig dem jeg slet, slet ikke kender.
          Thomas Lynge Sørensen, 18 år, pære dansk med ingen anden etnisk baggrund end rødder i Hobro og Nørrebro, lys hudfarve og brunt tyndt hår, bopæl i 8530 Hesselballe, døbt og konfirmeret i den protestantiske kristne tro, men hverken praktiserende eller troende. Ja på godt dansk er jeg en rigtig jyde. Jeg har altid været dansk og vil altid være dansk. Jeg er hverken ateist eller religiøs ekstremist, men det tætteste jeg kommer på den almægtige skaber, er når jeg går rundt om et pyntet nåletræ den 24. december. Når jeg flygter, er det fra Svine Marius' tæppebombning af markerne med hans gyllespreder. De eneste gange jeg bevæger mig inden for Ghettosfæren, er når jeg besøger min brotha' i Udkants Vollsmose. Jeg har virkelig svært ved at identificere mig med den tilkommende befolkningsgruppe af perkere. Men det behøver jeg jo heller ikke. Jeg er jo racist. Det har Hassan Preisler lært mig. Det er umuligt for mig at sige Muhammed er god. Jens er dejlig er derimod elementært. Hvide babyer er flottere end brune babyer selvom de ligner hinanden og sorte penge er jo bare et andet ord for anden etnisk indkomst. Perkere er sociale udskud. Deres kultur er universel, en er alle og alle er en. Den normale perker har en elefanthue over hovedet med en Kufii ovenpå. Han har koranen som paperback i den ene hånd og en loaded gun i den anden. Han reciterer trosbekendelsen mens han tænder for dynamitten på hans mave. Ja sådan ser en perker ud. 
          Jeg er uforstående og jeg er træt af det. Jeg er ikke racist, men ej er jeg antiracist. Gennem et årtis skolegang, har jeg lært ikke at være racist, derfor tager jeg afstand til racistiske bemærkninger. Så meget afstand, at jeg er racistisk overfor "racister". Jeg tænkte ikke YES til Mette Reissmann. Jeg tænkte pessimist. Jeg tænkte nationalist. Jeg tænkte faktisk også lidt racist. Jeg tænkte egentlig også Dansk Folkepartist, men hvad jeg ihvertfald ikke tænkte, var socialist. Asylansøgerne tilhører en minoritet af mennesker i Danmark. Efter en lang række år bliver de måske integreret i det danske samfund og tilhører en ny, men større minoritet i den danske befolkning. Nydanskere. Efter generationer kan man så måske begynde at kalde dem etnisk danske. Jeg såvel som en lang række andre danskere kender ikke til minoriteterne. Ikke at vi ikke ved, at de er der, men vi har aldrig været i dem. Vi må danne vores kulturforståelse ud fra medierne. Det komplekse kulturbegreb siger, at kultur ikke blot er noget mennesket har, men noget mennesket gør og kommunikerer. Vi hører i nyhederne, at nydanskere er indblandet i størstedelen af den kriminelle løbebane. Samtidig ser vi nydanskere, som klarer sig godt og besidder topposter inden for erhvervslivet og politik. Og så læser vi Yahya Hassans digte, som kalder nydanskere for religiøse hyklere og kriminelle gangstere. Selvom man prøver at lege kongens efterfølger for at forstå den kulturelle kontekst og for at forstå kulturen indefra, så er det den rene jungle, når der er så mange konger at følge. Det er svært ikke at generalisere og stille stereotyper op. Og man danner på den måde en universel forståelse af kulturen i ghettoerne. Sådan tænker jeg, at det er for os ikke involverede danskere. Men selvom kulturforståelsen er universel, kan den jo godt være nuanceret. En kulturforståelse vil altid kun være er et midlertidigt resultat af en længere dannelsesproces. Man kan måske beskrive den som en mosaik, bestående af en million enkelte dele i forskellige farver. Mosaikken indeholder mange sorte brikker, men også nogle hvide brikker. De hvide brikker vil selvfølgelig skille sig ud, men det generelle billede af mosaikken vil stadig være mørkt. Min mosaik er måske halv halv af lyse og mørke farver. De mørke farver tilegner jeg mig fra medierne, når jeg hører om bandekriminalitet og skattesnyd. De lyse farver tilegner jeg mig, når jeg går langs strøget i Århus og møder hårdtarbejdende nydanskere, om det er i Shawarma baren eller i Nordea. Er min mosaik bedre end Mette Reismanns? Næ. Er Mette Reismanns mosaik mere rigtig end min? Næ. Men hendes mosaik er mere nuanceret end min. Mens min indeholder 1.000.000 brikker, indeholder hendes måske 100.000.000. Jeg kan ikke gøre min kulturforståelse bedre end det antal brikker jeg har til rådighed, men jeg kan tilegne mig flere brikker som jeg sætter mig mere ind i sagen. Og jeg har lov til at have min mosaik, for det har jeg jo lært i skolen. Det er en del af min almene dannelse. Den pædagogiske litteratur deler den almene dannelse i to teorier. Den materielle teori, som involverer indholdet i undervisningen, og så er der de formale teorier, som involverer alle de personlige egenskaber vi tilegner os, som evnen til at tænke, udtrykke sig, løse problemer, tænke kritisk osv. Man må sige at alle egenskaber er vigtige, når man skal debatere og løse konflikter. Jeg tænker jo over det, når jeg sammensætter alle mine brikker i min mosaik, og med min blog her, er jeg vel ved at sætte ord på mine tanker, som jeg forsøger at udtrykke, samtidig med at min hensigt altid vil være at løse eventuelle problemstillinger (tro det eller ej), som jeg har evnen til at stille mig kritisk for, fordi jeg har min mosaik. Men min mosaik er meget halv halv, så jeg siger, at jeg både kan lide og ikke lide nydanskere. Det må vel være i orden. Mette Reissmann har jo lidt flere brikker end jeg har, så hun tænker nok lidt mere over sin mosaik end jeg gør. Jeg tror også hun udtrykker sig lidt mere end jeg gør, når hun bliver sendt i Danmarks bedste sendetid. Jeg kunne også forestille mig, at Regeringen forsøger at løse problemer, når de ændrer på lovgivningen, så mon ikke hun har samme hensigt som mig. Og med Mette Reissmanns meget nuancerede mosaik kan hun jo forholde sig kritisk overfor asylpolitikken. Hendes mosaik er lidt mere mørk end min, så hun siger, at nye nydanskere er uønskede. 
FUCKING RACIST MAN! HUN ER JO PESSIMIST. HUN ER FUCKING NATIONALIST. HUN ER EN FUCKER DANSK FUCKING FOLKEPARTIST, HUN ER FANDER NEDME IKKE SOCIALIST!
Ja hold da op. Hvis der er nogen, der må føle sig uønsket så er det da Mette Reissmann. "Men hvad kunne jeg gøre anderledes", tænker Mette straks. "Vi har da ikke sendt dem en invitation, har vi? De må ihvertfald være ubudne gæster." siger Mette. "Regner vi med at de kommer? Man kan nok godt forstille sig, at der ikke er så rart i de ISIS invaderede lande, så helt uventede gæster er de nok ikke." tænker Mette. "Hmmm" lyder det fra en grublende Mette. "Nu er Danmark jo et lille land, med socialt belastede Ghettoer nok. Vi har heller ikke uendelige ressourcer, så det er nok ikke helt rigtigt at sige, at de er ønsket." Mette anstrenger sig hjerne, som hun aldrig har gjort før. To ord, vidt forskellig betydning. Ubudne Gæster eller Uønskede Gæster. Men Mette har jo oplevet dét, som vi alle frygter. Mette har holdt privat fest. Alle de smækre tøser fra 1.G er inviteret, samt alle de modne flotte drenge fra 3.G. Mette tænker "Yes en fed fest, ingen hæmninger, alle drengene er lækre!" men hvad Mette ikke ved, er at Karl Børge fra 3.T har hørt de andre drenge snakke om festen. Karl Børge hørte dog ikke, at det kun var for lækre drenge, og Karl Børge har fedtet hår, akne i hele fjæset og har ikke set skyggen af nye underbukser siden i fjor. Karl Børge møder op til festen, og Mette drikker sig så fuld, at hun ikke kan huske hvem eller hvad hun er, indtil hun ser Lottes SNAP af Mette og Karl Børge i fuld vigør. Mette møder ikke op i skole det næste halve år, og siger til sig selv, at næste gang hun holder fest, så skriver hun på facebook med stor fed skrift.
KARL BØRGE ER UØNSKET GÆST.
Vi danskere bliver forarget, åh vi bliver forarget. Hvordan kan man dog tillade sig at sige det! Karl Børge må føle sig stødt. Hvordan kunne du dog finde på sådan noget Mette. Men Mette er sin fulde ret til at udtrykke sin holdning. Karl Børge var ikke inviteret, men han kom til festen, drak Mettes alkohol, fyldte hele dansegulvet og ødelagde hendes mors flotte vaser. At Mette så drikker sig fuld og snaver Karl Børge i gulvet er så en anden sag. Jeg føler med Mette Reissmann. Det må svært at tale om en befolkningsgruppe, der ikke må omtales. For når det handler om store kulturelle forskelle mellem en stor gruppe og en minoritetsgruppe, så glemmer vi fuldstændigt vores kritiske evne, som vi har tilegnet os igennem mange år i skolen. Vi ser et problem i en person, der omtaler et problem - i stedet for at se det problem som personen omtaler. Og det er spild af alles tid. Det er lige så dumt, som at diskutere hvorvidt en motorvej skal hedde Silkeborg eller Herning...
          Næste gang jeg bliver almen dannelseshungrende dansker igen, så slår jeg mig selv i hovedet med fjernbetjeningen og skruer op for DIABLO III på min Mac istedet.

Thomas Lynge Sørensen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar