"Vi skal huske på dem der kommer hertil får asyl. Men vi sender
ikke en invitation, og vi ringer ikke for at få dem herop. Flygtninge er
uønskede gæster uanset hvordan du vender og drejer det"
Straks tænker nationen pessimist. Nationen tænker nationalist. Nationen
tænker faktisk også lidt racist. nationen tænker egentlig også Dansk
Folkepartist, men hvad de ihvertfald ikke tænker, er socialist! Men jeg tænker
YES! De var der dengang, de er her nu og de kommer stadig. Men hvem er det nu
egentlig de er? Jo det er jo dem man ikke må omtale, men dem man taler om. Det
er de uønskede gæster. Det er perkerne. Det er egentlig dem jeg slet, slet ikke
kender.
Thomas Lynge Sørensen, 18 år, pære
dansk med ingen anden etnisk baggrund end rødder i Hobro og Nørrebro, lys
hudfarve og brunt tyndt hår, bopæl i 8530 Hesselballe, døbt og konfirmeret i
den protestantiske kristne tro, men hverken praktiserende eller troende. Ja på
godt dansk er jeg en rigtig jyde. Jeg har altid været dansk og vil altid være
dansk. Jeg er hverken ateist eller religiøs ekstremist, men det tætteste jeg
kommer på den almægtige skaber, er når jeg går rundt om et pyntet nåletræ den
24. december. Når jeg flygter, er det fra Svine Marius' tæppebombning af
markerne med hans gyllespreder. De eneste gange jeg bevæger mig inden for
Ghettosfæren, er når jeg besøger min brotha' i Udkants Vollsmose. Jeg har
virkelig svært ved at identificere mig med den tilkommende befolkningsgruppe af
perkere. Men det behøver jeg jo heller ikke. Jeg er jo racist. Det har Hassan
Preisler lært mig. Det er umuligt for mig at sige Muhammed er god. Jens er
dejlig er derimod elementært. Hvide babyer er flottere end brune babyer selvom
de ligner hinanden og sorte penge er jo bare et andet ord for anden etnisk
indkomst. Perkere er sociale udskud. Deres kultur er universel, en er alle og alle
er en. Den normale perker har en elefanthue over hovedet med en Kufii ovenpå.
Han har koranen som paperback i den ene hånd og en loaded gun i den anden. Han
reciterer trosbekendelsen mens han tænder for dynamitten på hans mave. Ja sådan
ser en perker ud.
Jeg er uforstående og jeg er træt af
det. Jeg er ikke racist, men ej er jeg antiracist. Gennem et årtis skolegang,
har jeg lært ikke at være racist, derfor tager jeg afstand til racistiske
bemærkninger. Så meget afstand, at jeg er racistisk overfor
"racister". Jeg tænkte ikke YES til Mette Reissmann. Jeg tænkte
pessimist. Jeg tænkte nationalist. Jeg tænkte faktisk også lidt racist. Jeg
tænkte egentlig også Dansk Folkepartist, men hvad jeg ihvertfald ikke tænkte,
var socialist. Asylansøgerne tilhører en minoritet af mennesker i Danmark.
Efter en lang række år bliver de måske integreret i det danske samfund og
tilhører en ny, men større minoritet i den danske befolkning. Nydanskere. Efter
generationer kan man så måske begynde at kalde dem etnisk danske. Jeg såvel som
en lang række andre danskere kender ikke til minoriteterne. Ikke at vi ikke
ved, at de er der, men vi har aldrig været i dem. Vi må danne vores
kulturforståelse ud fra medierne. Det komplekse kulturbegreb siger, at kultur
ikke blot er noget mennesket har, men noget mennesket gør og kommunikerer. Vi
hører i nyhederne, at nydanskere er indblandet i størstedelen af den kriminelle
løbebane. Samtidig ser vi nydanskere, som klarer sig godt og besidder topposter
inden for erhvervslivet og politik. Og så læser vi Yahya Hassans digte, som
kalder nydanskere for religiøse hyklere og kriminelle gangstere. Selvom man
prøver at lege kongens efterfølger for at forstå den kulturelle kontekst og for at
forstå kulturen indefra, så er det den rene jungle, når der er så mange konger
at følge. Det er svært ikke at generalisere og stille stereotyper op. Og man
danner på den måde en universel forståelse af kulturen i ghettoerne. Sådan
tænker jeg, at det er for os ikke involverede danskere. Men selvom kulturforståelsen
er universel, kan den jo godt være nuanceret. En kulturforståelse vil altid kun
være er et midlertidigt resultat af en længere dannelsesproces. Man kan måske
beskrive den som en mosaik, bestående af en million enkelte dele i forskellige
farver. Mosaikken indeholder mange sorte brikker, men også nogle hvide brikker. De
hvide brikker vil selvfølgelig skille sig ud, men det generelle billede af
mosaikken vil stadig være mørkt. Min mosaik er måske halv halv af lyse og mørke
farver. De mørke farver tilegner jeg mig fra medierne, når jeg hører om
bandekriminalitet og skattesnyd. De lyse farver tilegner jeg mig, når jeg går
langs strøget i Århus og møder hårdtarbejdende nydanskere, om det er i Shawarma
baren eller i Nordea. Er min mosaik bedre end Mette Reismanns? Næ. Er Mette
Reismanns mosaik mere rigtig end min? Næ. Men hendes mosaik er mere nuanceret
end min. Mens min indeholder 1.000.000 brikker, indeholder hendes måske
100.000.000. Jeg kan ikke gøre min kulturforståelse bedre end det antal brikker
jeg har til rådighed, men jeg kan tilegne mig flere brikker som jeg sætter mig
mere ind i sagen. Og jeg har lov til at have min mosaik, for det har jeg jo
lært i skolen. Det er en del af min almene dannelse. Den pædagogiske litteratur
deler den almene dannelse i to teorier. Den materielle teori, som involverer
indholdet i undervisningen, og så er der de formale teorier, som involverer
alle de personlige egenskaber vi tilegner os, som evnen til at tænke, udtrykke
sig, løse problemer, tænke kritisk osv. Man må sige at alle
egenskaber er vigtige, når man skal debatere og løse konflikter. Jeg tænker jo
over det, når jeg sammensætter alle mine brikker i min mosaik, og med min blog
her, er jeg vel ved at sætte ord på mine tanker, som jeg forsøger at udtrykke,
samtidig med at min hensigt altid vil være at løse eventuelle problemstillinger
(tro det eller ej), som jeg har evnen til at stille mig kritisk for,
fordi jeg har min mosaik. Men min mosaik er meget halv halv, så jeg siger, at
jeg både kan lide og ikke lide nydanskere. Det må vel være i orden. Mette
Reissmann har jo lidt flere brikker end jeg har, så hun tænker nok lidt mere
over sin mosaik end jeg gør. Jeg tror også hun udtrykker sig lidt mere end jeg
gør, når hun bliver sendt i Danmarks bedste sendetid. Jeg kunne også forestille
mig, at Regeringen forsøger at løse problemer, når de ændrer på lovgivningen,
så mon ikke hun har samme hensigt som mig. Og med Mette Reissmanns meget
nuancerede mosaik kan hun jo forholde sig kritisk overfor
asylpolitikken. Hendes mosaik er lidt mere mørk end min, så hun siger, at nye
nydanskere er uønskede.
FUCKING RACIST MAN! HUN ER JO PESSIMIST. HUN ER FUCKING NATIONALIST. HUN ER EN FUCKER DANSK FUCKING FOLKEPARTIST, HUN ER FANDER NEDME IKKE SOCIALIST!
Ja hold da op. Hvis der er nogen, der må føle sig uønsket så er det da
Mette Reissmann. "Men hvad kunne jeg gøre anderledes", tænker
Mette straks. "Vi har da ikke sendt dem en invitation, har vi? De må
ihvertfald være ubudne gæster." siger Mette. "Regner vi med at
de kommer? Man kan nok godt forstille sig, at der ikke er så rart i de ISIS
invaderede lande, så helt uventede gæster er de nok ikke." tænker
Mette. "Hmmm" lyder det fra en grublende Mette. "Nu er
Danmark jo et lille land, med socialt belastede Ghettoer nok. Vi har heller
ikke uendelige ressourcer, så det er nok ikke helt rigtigt at sige, at de er
ønsket." Mette anstrenger sig hjerne, som hun aldrig har gjort før. To
ord, vidt forskellig betydning. Ubudne Gæster eller Uønskede Gæster. Men Mette
har jo oplevet dét, som vi alle frygter. Mette har holdt privat fest. Alle de
smækre tøser fra 1.G er inviteret, samt alle de modne flotte drenge fra 3.G.
Mette tænker "Yes en fed fest, ingen hæmninger, alle drengene er lækre!"
men hvad Mette ikke ved, er at Karl Børge fra 3.T har hørt de andre drenge snakke
om festen. Karl Børge hørte dog ikke, at det kun var for lækre drenge, og Karl
Børge har fedtet hår, akne i hele fjæset og har ikke set skyggen af nye
underbukser siden i fjor. Karl Børge møder op til festen, og Mette drikker sig
så fuld, at hun ikke kan huske hvem eller hvad hun er, indtil hun ser Lottes
SNAP af Mette og Karl Børge i fuld vigør. Mette møder ikke op i skole det næste
halve år, og siger til sig selv, at næste gang hun holder fest, så skriver hun
på facebook med stor fed skrift.
KARL BØRGE ER UØNSKET GÆST.
Vi danskere bliver forarget, åh vi bliver forarget. Hvordan kan man dog
tillade sig at sige det! Karl Børge må føle sig stødt. Hvordan kunne du dog
finde på sådan noget Mette. Men Mette er sin fulde ret til at udtrykke sin
holdning. Karl Børge var ikke inviteret, men han kom til festen, drak Mettes
alkohol, fyldte hele dansegulvet og ødelagde hendes mors flotte vaser. At Mette
så drikker sig fuld og snaver Karl Børge i gulvet er så en anden sag. Jeg føler
med Mette Reissmann. Det må svært at tale om en befolkningsgruppe, der ikke må
omtales. For når det handler om store kulturelle forskelle mellem en stor gruppe
og en minoritetsgruppe, så glemmer vi fuldstændigt vores kritiske evne, som vi
har tilegnet os igennem mange år i skolen. Vi ser et problem i en person, der
omtaler et problem - i stedet for at se det problem som personen omtaler. Og
det er spild af alles tid. Det er lige så dumt, som at diskutere hvorvidt en
motorvej skal hedde Silkeborg eller Herning...
Næste gang jeg bliver almen
dannelseshungrende dansker igen, så slår jeg mig selv i hovedet med
fjernbetjeningen og skruer op for DIABLO III på min Mac istedet.
Thomas Lynge Sørensen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar