Jeg var i september sidste år inviteret på en vaskeægte
dannelsesrejse til Tunø med min klasse – hvad der viste sig at blive starten på
mit livs odyssé. Fra ”Den Store Danske” har jeg lært, at den optimale
dannelsesproces henvender sig til et aktivt væsen, der har et ønske om at blive
dannet. Derfor pakkede jeg min yndlingskuglepind og mit kinahæfte – så kunne
den essayistiske skriveøvelse bare komme an! Jeg skrev om de pippende fugle i
træerne; om den lune vind, der kærtegnede mine efterårsblege arme og om synet
af det blå, der flød mellem det grønne forenden af grusstien – men så gik det
galt. Jeg mærkede noget fremmed nærme sig min krop. Nogen dansk Polyfemos var
der ikke tale om, men derimod en gruppe generende bier, der udstødte en ubehagelig
summen og hvis påtrængende adfærd fik sat en stopper for den ellers vellykkede
sanseoplevelse. Kulturchok ved Bistaderne på Tunø: *KLASK*
Det var ikke et
vellykket kulturmøde for nogen parter. Men hvad var det, der gik galt? Et
kulturmøde er en tovejskommunikation og jeg vil våge at påstå, at der ikke var
specielt god kommunikation. Nu var det godt nok en bi, men jeg kan da ikke bare
klaske dem, som jeg ikke lige synes om ved første møde – selvom de udstøder
trælse lyde eller er for nærgående. Da er det i virkeligheden måske mig, der
mangler en kvalitet, som de besidder. Jeg læste for nylig om resonansbegrebet i
en bog om musik og bevidsthed, som jeg har arvet fra min farmors alsidige
bogreol: ”Ind i Musikken” af Peter Bastian. Han påstår, at musik kun er noget
der eksisterer, når lytteren er til stede fysisk og i den grad også mentalt. Ligesom
vores immunforsvar bevidstløst skelner det fremmede fra det, der er ”os”,
besidder vores ego også en
forsvarsmekanisme, der ligeledes bevidstløst afviser nyt og dermed hæmmer en
dannelsesproces. Det essentielle er altså at kunne analysere sig selv objektivt
for at blive i stand til at nedbryde den barriere, der forhindrer musikkens
eksistens i det enkelte ego. Så
frastødes jeg af underboens bongotrommer kl. 06:10 en lørdag morgen, Hansi
Hinterseers evindelige schlagerhits eller for den sags skyld biernes summen, er
det måske min egen selvdisciplins skyld. Det er min manglende evne til at
modarbejde mit egoforsvar, som pt
udelukkende værdsætter min egen fesne Spotify-playliste, der rummer pinligt få
sange – få sange som jeg efterhånden er godt beslægtet med.
Analogt gælder det
vel i enhver anden kommunikation end musik; som der skal to til en aflevering i
håndbold, skal der altså som tidligere nævnt to til et kulturmøde. Her nytter
det ikke noget at stå passivt med armene over kors, for så falder bolden til
jorden. Da jeg var i Tanzania med min gymnasieklasse, oplevede jeg en gensidig
åbenhed mellem de tanzanianske elever og de danske elever, der repræsenterede
hver deres kultur. De fleste, selv jeg, havde nogle gyldne øjeblikke med bolden
i hænderne. Bolden, som på abstrakt plan, er udvekslingen af kultur; alt det vi mennesker gør og kan – og som vi
kommunikerer videre. Gennem interviews, uformelle dialoger, fælles
undervisning og meget mere var der en fælles interesse i hinandens kultur. Jeg
blev klogere på den tanzanianske kultur. Jeg blev dannet på baggrund af et – på
så mange måder – vellykket kulturmøde. For den
kultur, som et menneske erhverver sig i løbet af sin opvækst, opdragelse og
uddannelse er ifølge ”Den Store Danske” helt tilbage til oldtidens
Grækenland blevet regnet som paideia – dannelse.
Og hvad gør min
dansklærer for at danne mig og udvide mit kulturelle perspektiv? Jo, hun inviterer
mig med i det moderne teater en torsdag eftermiddag til et kulturmøde med et
”kulturelt sammenbragt menneske” – Hassan Preisler i Brun Mands Byrde (og jeg siger selvfølgelig ja tak). Oldtidens
virkemidler som ironi og latterliggørelse består endnu i dag, idet Hassan
Preisler – gennem stereotype roller som ”Teaterchefen” – satirisk fremstiller det
groteske i, at et individ som Hassan udelukkes fra teaterjobs og samfundsgrupper
grundet arvelige egenskaber som udseende. Virker det ikke absurd, at vi en
globaliseret verden, præget af kommunikation på tværs af etniske grupper, har en
statisk opfattelse at kultur? Vi lever ifølge sociologen Anthony Giddens i et
senmoderne samfund, hvor individet selv har ansvaret for sin egen identitet og
dannelse. Derfor nytter det vel ikke noget, at vi begrænser hinandens
muligheder for at udleve denne selvidentitet,
fordi vores egoforsvar afskyr
fremmede kulturer – så oplever vi verden i et statisk etnocentrisk perspektiv,
hvor fremmede kulturer opfattes med udgangspunkt i værdierne fra ens egen
kultur – så dør kommunikationen, kulturudvekslingen og dannelsen. For dannelse
handler vel netop om at tage imod og blive klogere; at finde resonans i
fremmede kulturer ved selvstændigt at nedbryde sin egen frygt for det
fremmede. For nok er skabelsen af kultur baseret på et sammenspil mellem
mennesker, men uden anerkendelse fra det enkelte individ står kulturen
vakkelvornt.
Så når turen igen engang går til Tunø; så vil jeg med
vidtstrakte arme … med et åbent og nysgerrigt sind… og med et videbegær, der
ville få Oldtidens grækere til at tabe kæben, aktivt tage kampen op med naturen
som den Odysseus, jeg nu engang er.
Oscar
Ingen kommentarer:
Send en kommentar