mandag den 13. april 2015

Institutio?

Her sidder du så, imens du læser første linje af blogindlægget kaldet ”Institutio?”. Hvad tænker du? Bizar titel? Mystisk indledning? Det er fjong. Gå så tilbage og kig i første linje efter det tredje ord og dvæl ved det i fem sekunder.
For ja, du er en meget vigtig del af dette litterære værk, eller kladde, eller skitse. Ja, kald det hvad du vil. Det er i hvert fald en refleksion og filosoferen over fænomenerne ”kulturforståelse og dannelse”. Det kunne blive stort, så længe du er med på legen og idéen bag. Denne sætning fortæller at der nu stoppes med at fremhæve ordet ”du”, hvilket betyder at du selv skal være opmærksom på når du skal aktiveres. Dette kan ses som dovenhed eller som en pædagogisk måde, at skrive på. Forresten betyder ”institutio” dannelse på latin..

Du er en del af 3.S, som er en form for institutio-boble. Når du er inde i den bliver du et lært individ. Du finder ud af yderst brugbare ting, såsom at bøje ”at være” på latin, at guden Zeus også kaldes Jupiter og bruge flere timer på linjetaksering i hedelandskaber. Disse er rigtig gode eksempler på viden som kan være nyttig senere hen. Al den energi du lægger i umiddelbart ligegyldig viden resulterer jo i du bliver dannet. Og hvis du er dannet, så er du jublende glad, for det er vel meningen med det hele, ikke? Fem gange om ugen bruger du (alt afhængig af om du er Rasmus R eller Niels M) omtrent en tredjedel af din dag på, at suge viden til dig, uanset om den føles vigtig eller ej. Det er her du lægger energien og tilbringer timerne. Energi er i hverdagssprog en betegnelse for legemlig og åndelig kraft, og i fysikken er det evnen til, at arbejde eller opvarme noget, en stor tak til Jeppe K (fysik lærer Jeppe K og ikke Danish Dynamite Jeppe K som alligevel synes, at det hele kan være lige meget). Dette er under alle omstændigheder SLET IKKE lige meget. Efter 1.g og 2.g skulle du (helst) blive klogere. Men ikke nok med at visdommen skulle gøre sit indtog, skulle frustrationer og større tanker og spørgsmål som ”hvad er meningen med livet?” også fylde. Jeg er sikker på at tanken har strejfet dig, kære elev i 3.S, tanken om hvad meningen er? For hvad er meningen? Meningen med livet. Hvorfor blev DU lige sat i verden af DIN mor og far? Hvad laver DU på Egaa Gymnasium? Hvorfor sidder DU og bruger tid på, at læse lige netop dette blogindlæg inden dansklektionen i morgen? Hvad skal det til for? Filosoffer siger at det er led i en dannelsesproces. Det kan dog til tider virke nyttes- og meningsløst og ligegyldigt. Vi hiver det lige op på et større perspektiv (her kan du passende nævne at jeg nu går fra det konkrete til det abstrakte og tilføje at jeg er metakommunikativ fordi jeg kommunikerer om kommunikation, og yderlige sige at jeg er dobbelt metakommunikativ fordi jeg kommenterer på min kommunikation til jer om kommunikation). Jorden blev skabt for 4,6 milliarder af år siden. Teorien om hvordan jorden blev kreeret findes i tusinde versioner, alt afhængig af om du er religiøst orienteret og tror på kreationisme eller om du er mere videnskabeligt anlagt og hælder til teorien om det almenkendte Big Bang. Uanset hvad, så begyndte homo sapiens arten, vore forfædre, at udvikle sig for cirka 2,5 millioner år siden. Det betyder at menneskerne udgør en 1/1769’ende del. Så menneskets levetid er bare en lille bitte lorte prik på jordens tidslinje. Desværre kommer vi også til at være vores egen undergang. Lige nu er vi i gang med at tage livet af kommende generationers fremtid. Derfor er der ikke lang tid tilbage til at berette om de ”lavendelblå blomster som strækker sig efter solens sidste stråler” og lave allitterationer som det ”bølgende blå hav”. Så hvad er meningen med livet? At vi skal knokle hele vores skoletid (jeg siger ikke at ”at knokle” er en dum sag, det skal bare gøres med en mening bag) og igen på de videregående uddannelser for at få et vanvittigt højt karaktergennemsnit. Derefter skal vi fagspecificeres så vi kan blive topatleter indenfor et speciale. Samfundet presser generation efter generation til at komme til tops. Til tops, så vi kan virkeliggøre nye og mere bæredygtige og miljøvenlige ideer. Så vi kan pumpe (kunstigt) liv og sundhed ind i vores allerede fordømte planet. Den eneste grund til alt dette er, at forlænge jorden og vores levetid. Vi snakker ikke om radikale ændringer i menneskets hverdag som på mirakuløst vis forlænger levetiden med millioner af år. Nej vi snakker om år. Om år!? Det er absurd hvad homo sapiens har udrettet og udryddet i løbet af de sidste århundrede. Tilbage i 1860’erne blev farvefotografiet opfundet, derefter trådløst telegraf, så flyvemaskinen, mikrobølgeovn, kulstof 14-datering, kunstig befrugtning (Ciconia), IPhone, og listen fortsætter. Lige så forfærdeligt det er at vi bruger ualmindeligt mange ressourcer på, at producere materielle genstande lige så fantastisk er det at VI KAN. Menneskeheden KAN NOGET, NOGET SEJT. Tænk at små hjerneceller har skabt alle disse vidunderlige (til tider destruktive) opfindelser. Det er vildt. Det er fandeme noget af det aller mest badass der findes. Wowwowowwwww jeg røg af sporet, ro på.. og så tilbage til virkeligheden, tilbage til Egaa institutionen og institutio.
Energi og tid er de mest centrale og banale begreber du igennem gymnasiet lærer at mestre. Eller i hvert fald så lærer du hvilken form for struktur af disse der fungerer og hvilke der ikke gør. Undgå stress og undgå depressioner. Vinteren er årstidernes største rebel. Han er kendt for at suge lyset og varmen ud af dagen, og gør sig derved skyldig i underskuddet af de uvurderligt dejlige D-vitaminer. Og nu bliver det farligt. For får du ikke nok af ham og hans D-vitaminer kan det føre til svækkelse af immunforsvaret, kræftsygdomme, sukkersyge, hjerte-karsygdomme og sklerose. Inde på nettet skriver de at der er visse grupper som skal have kosttilskud af solvitaminerne, og det er alle dem med ekstra melaninproteiner i huden. Nemlig ”de mørke” som Hassan Preisler næsten elegant bilder os ind også er ”de dårlige”. I skolen har vi lært at der ikke findes nogen form for objektivitet. HaHaHa Hassan. Selveste Hassan P som selv skriver, spiller og indgår i sine værker, fremstår som en dannet mand, men er altså stadigvæk ikke til at stole på. Dannede mennesker er ikke et orakelsvar. De tydeliggør bare for dig, på en subjektiv (og manipulerende) måde, hvilke forskelle der findes i verden. Hassan snakker generelt om de store forskelle mellem vesten og østen. Og fordi vores kulturfilter minder en smule om Hassans er det (desværre) mere acceptabel information for vores cerebrum og animus. Jeg kan næsten garantere, at ingen i 3.S, efter dette blog-indlæg-forløb, glemmer hvem Hassan Preisler er og hvad hans intentioner med hans.. Hov! Du tænkte nok at jeg glemte at forklare de to ovenstående latinske substantiver og at det ikke var særligt modtagerorienteret bare sådan, at springe over noget så banalt. Min intention var at udløse en aktivering hos modtageren så hin motiveres til selv at finde svar. Jeg læste engang, at indlæringen er bedre hvis emnet interesserer en. Så hvis du ivrigt søgte svar hos Google på cerebrum og animus fandt du nok noget der cirka var i stil med hjerne og sjæl - korrekt. Vil du kunne huske dette? Måske bedre hvis du selv søgte svar? I den faglige betydning omtales dannelse ind imellem som det, der er blevet tilbage, når man har glemt, hvad man har lært.

Så nu er det op til dig… hvad er der tilbage? 


Kristin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar