torsdag den 7. marts 2013

Hjulene på bussen drejer rundt, rundt... nej


”Midttrafik kører med mennesker, skaber muligheder og bidrager til et sundere miljø”. Sådan lyder det på Midttrafik.dk, en hjemmeside skabt til dem, som blandt meget andet ønsker at læse om Flextur eller har intentioner om at søge om erstatning, da deres bus kom 20 minutter for sent. Åh dog, alt den service.
      Jeg oplevede det så sent som i weekenden. Der var fest den aften så Philip, Niels og jeg nappede en pizza inden. Vi mødte Lund, der også ville starte aftenen med en pizza. Efter en smule summen og en kort overvejelse af situationen, forklarede han at vi nok måtte skynde os, hvis vi skulle nå bussen mod Hjortshøj. Til vores store overraskelse kunne vi ikke tage bussen fra Marxins til Mejlbyvej.  Den er god nok - bussen går kun én gang hver anden time på en ellers så begivenhedsrig lørdag aften. Så vi måtte trave med piv åbent for ventilationen under armene. Den føromtalte Lund, mente at det ville tage op i mod 30 minutter at nå den anden side af bakken - (Lund taler af erfaring skønt han cykler til skole hver morgen).
      Så vi gik op ad bakke og ned ad bakke for at nå til 12’eren i tide. Det er jo for meget for Midttrafik at sende mere end én bus i timen, så det var den eneste mulighed, hvis ikke vi skulle gå til Hjortshøj.
      Nå, nok om det. Trods Midttrafiks ringe hensyn til de unge mennesker, så nåede hovedpersonerne i forrige afsnit 12’eren og havde et brag af en fest! Men jeg undrer mig stadig over deres ”middelmådige” service. ”Kører med mennesker og skaber muligheder” siger i? Ha! Enten kommer jeres transportmiddel to til tre minutter før tid, blinker ind og ud, og fræser videre uden at stryge det en tanke, at der måske var nogen mennesker, som stod i møgvejret og ønskede muligheder for at tage bussen. Eller også er det en gennemsnitlig træls mandag morgen. De, buskontrollørerne, ser en dreng og det bedste, som de har at give sig til er at slynge en kontrolafgift i smasken på ham, da billedet i drengens fikse periodekort ikke er lamineret. Det er måske lige at stramme kasketten lidt. Hvor mange muligheder er der også for Philip som ender i Studstrup (for jer der ikke kender ”hullet”, som det kaldes, så er det en blind vej) fordi Midttrafik ikke ser idéen at sende natbusser til Studstrup? Ikke de store… Hvis I mener, i kan skabe et bedre miljø ved at sende færre busser, som resulterer i at vi må ringe efter papfars miljøsvin af en Opel, hvad i al verden er så pointen i det hele?
      Så vil i ikke nok prøve at holde jeres løfte om at køre med mennesker? Skabe de der ”muligheder” og så godt som i nu kan bidrage til et sundere miljø? Om i skal hive de støvede busser fra tiden med 56’eren frem, hvor mulighederne for at komme rundt i verden sværmede om hovederne på os - så gør det.

Oscar F



Ingen kommentarer:

Send en kommentar